‘Papa, gaan we vandaag naar de kermis?’

‘Alleen als het droog blijft’

‘Maar het is toch droog?’

‘Ja, nu wel. Maar straks gaat het regenen’

‘Ja maar het regent helemaal niet. Kijk maar naar buiten. Zullen we gaan?’

‘Nee, want volgens de buienradar gaat het om 11:30 uur regenen.’

 

En jawel: zoals voorspeld begonnen de eerste druppels rond 11:00 uur te vallen.

 

Ik realiseerde mij dat ik op dat moment over meer informatie beschikte dan mijn dochter. En dat ik daarom een beter besluit kon nemen. Een meisje van 3 kijkt natuurlijk nog niet op de buienradar.

 

Maar hoe zit dat bij bedrijven?

 

De redenering ‘het regent nu niet, dus geen reden om het plan te wijzigen’ hoor ik om mij heen bij veel bedrijven en ondernemers. Terwijl zij wel degelijk over een economische buienradar (marktinformatie) beschikken.

Zij zijn zo in het ‘nu’ bezig, dat ze vergeten om naar de markt en naar de toekomst te kijken.

En als er geen noodzaak ik om te veranderen, waarom zou je dan? Heel simpel: je concurrent kijkt wel op die buienradar. En die zal dus een beter besluit nemen.

 

Wat geeft jouw buienradar aan?